בורדר קולי

בורדר קולי כלב

ארץ מקור

בריטניה

משקל ממוצע

13.5 – 25 ק”ג

גובה ממוצע

48 – 56 ס”מ  

רמת אנרגיה

גבוהה

תוחלת חיים

12 -15 שנים

משפחה

כלבים רועים

גזע הבורדר קולי פותח כדי לאסוף ולנהל כבשים באזורי הגבול ההרריים בין סקוטלנד לאנגליה. הם מפורסמים במבט האינטנסיבי שלהם,  שבו הם השתמשו כדי לשלוט בצאן שלהם. 

כלבים אלה עמוסים באנרגיה, סיבולת ודחף עבודה חזק, מה שהופך אותם לכלבי רועים מצוינים. גם היום, חקלאים וחוואים ברחבי העולם עדיין מעסיקים בורדר קולי לרעיית כבשים.

מראה חיצוני

בורדר קולי דומים לגרסה קלה יותר של הרועה האוסטרלי. בניגוד לזנב שרואים באוסטרלי, לבורדר קולי יש זנב נוצות. ראשם מזכיר קולי, וגופם ארוך מעט מגובהם. האוזניים שלהם עומדות זקופות אך בעלות קצוות מקופלים אשר נותנות להן מראה חמוד.

לבורדר קולי יש מגוון אורכי פרווה. לחלקם יש פרווה גסה באורך של כשלושה סנטימטרים, בעוד שאחרים מתאפיינים במעיל חלק יותר של אינץ’ אחד בערך. הם מגיעים בצבעים שונים, כולל שחור ולבן, אדום ולבן, שחור ואפור ותלת צבעים. לבורדר קולי עם שיער ארוך יותר יש לרוב רעמה וזנב שופעים.

היסטוריה

בורדר קולי הם רועים וגודלו כדי לרעות כבשים, אבל הם יכולים לנהל כמעט כל סוג של עדר ואפילו ירעו ילדים במשפחה.

מקורו של הגזע במחוזות הגבול של אנגליה וסקוטלנד וייתכן שתחילתו בשנות ה-1700. אבותיו של הבורדר קולי נחשבים לסוגים אחרים של קולי, כמו קולי מזוקן וסקוטש קולי, וכמה היסטוריונים מאמינים שספנייל עשוי להיות בתערובת איפשהו.

במהלך המאה ה-19, בורדר קולי הפכו לפופולריים בקרב אדונים אנגליים. כיום, הם עדיין משמשים לרעות בעלי חיים  והם חיות מחמד משפחתיות. 

מכיוון שהם מאולפים בקלות, הבורדר קולי משמשים גם לעבודות משטרה, סמים וגילוי פצצות ולמשימות חיפוש והצלה. הם גם מתפקדים ככלבי נחייה טובים לעיוורים. 

אישיות

הבורדר קולי הוא ללא ספק “סוס עבודה” של כלב. אישיותם מסומנת באופן מובהק על ידי עירנות, אנרגיה חסרת גבולות, מוסר עבודה חזק ואינטליגנציה. הם תופסים מושגים חדשים כל כך מהר שזה יכול להיות מאתגר לשמור אותם מעורבים נפשית.

גזע זה משגשג בפעילות ומתעב בטלה. הם דורשים מעורבות מתמדת; אחרת, הם עלולים לנקוט בהתנהגויות מטרידות כמו נביחות מוגזמות, חפירות או רדיפה אחרי מכוניות. הם לא מסוג הכלבים שמתעצלים בשקט על המרפסת בזמן שאתם בעיסוקים שלכם; החיוניות שלהם מבוססת על פעולה. חשוב לזכור שבהתחלה הם גודלו למשימה התובענית של רעיית כבשים לאורך כל היום.

יתר על כן, הבורדר קולי ידוע בשל ההיענות המדהימה שלו לרמזים של המטפל שלהם, בין אם זו שריקה, תנועת יד או אפילו הבעה עדינה.

עם זאת, הבורדר קולי אינו ללא פגמים. הם יכולים להפגין התנהגות בעלת רצון חזק ועצמאי, ואינסטינקטים הרועים שלהם עלולים לפעמים לכוון את מעשיהם בצורה לא נכונה. בהיעדר כבשים או משימה מוגדרת, הם עשויים לנסות לאסוף ולנהל ילדים, מכוניות או חיות מחמד אחרות.

סוציאליזציה נכונה במהלך גיל הגור היא חיונית כדי למנוע מהם להיות פחדנים או ביישנים. 

בריאות

בורדר קולי, כמו כל הגזעים, יכולים להיות רגישים למצבים בריאותיים מסוימים. 

להלן מספר מצבים בריאותיים שכדאי להיות מודעים אליהם:

דיספלזיה של מפרק הירך: מצב תורשתי זה כרוך בהתאמה לא נכונה של עצם הירך למפרק הירך, שעלול להוביל לכאב וצליעה. דלקת פרקים יכולה להתפתח ככל שהכלב מזדקן, ואין להשתמש בכלבים שנפגעו לגידול.

ניוון רשתית מתקדם (PRA): קבוצה של מחלות עיניים המדרדרות בהדרגה את הרשתית. כלבים עם PRA הופכים בהתחלה לעיוורי לילה ועלולים לאבד את הראייה בשעות היום ככל שהמצב מתקדם.

אפילפסיה: מצב נוירולוגי שיכול לגרום להתקפים, הנעים בין קל לחמור. התקפים עשויים להתבטא כהתנהגות חריגה או אובדן הכרה. למרות שזה מפחיד, פרוגנוזה ארוכת טווח לכלבים עם אפילפסיה אידיופטית טובה בדרך כלל עם אבחון וטיפול נכונים.

אנומליה של עין קולי: מצב תורשתי הגורם לחריגות בעין ועלול להוביל לעיוורון. הפרעות אלו כוללות היפופלזיה כורואידלית, קולובומה, סטפילומה והיפרדות רשתית. אין טיפול למצב זה.

אלרגיות: בורדר קולי עלולים לפתח אלרגיות שונות, כולל מזון, מגע ואלרגיות בשאיפה. הטיפול תלוי בסוג האלרגיה ועשוי לכלול שינויים תזונתיים, תרופות או שינויים סביבתיים.

Osteochondrosis Dissecans (OCD): מצב אורטופדי זה נובע מצמיחה לא תקינה של סחוס במפרקים, בדרך כלל במרפקים. זה גורם לנוקשות המפרק ועלול להוביל לחוסר יכולת לכופף את המפרק הפגוע. גילוי מוקדם הוא חיוני, ותזונה עשויה למלא תפקיד בהתפתחותו.

טיפוח

הבורדר קולי החרוץ אינו זקוק לטיפוח מוגזם כדי לשמור על מראה טוב. הפרווה הכפולה העמידה בפני מזג אוויר זקוקה להברשה שבועית כדי לשמור על פיזור טוב של שמני הפרווה, וכדי למנוע קשרים. הברשה תכופה יותר במהלך עונת הנשירה היא רעיון טוב כדי למזער את נשירת השיער ברחבי הבית (הוא משיר בעונתיות).

להתרחץ רק לפי הצורך – בערך כל ארבעה חודשים או כשהוא ממש מלוכלך או מריח נורא. צחצח את השיניים של הבורדר קולי שלך לפחות פעמיים או שלוש בשבוע כדי להסיר הצטברות אבנית ואת החיידקים האורבים בתוכה. צחצוח יומי הוא אפילו טוב יותר אם אתה רוצה למנוע מחלות חניכיים וריח רע מהפה. 

גזוז את ציפורניו פעם בחודש במידת הצורך, ובדוק את אוזניו פעם בשבוע אם יש לכלוך, אדמומיות או ריח רע שיכול להעיד על זיהום. לאחר מכן נגב אותם מדי שבוע עם צמר גפן ספוג עם מנקה אוזניים עדין ומאוזן pH כדי למנוע בעיות. בזמן שאתה מטפח, בדוק אם יש פצעים, פריחות או סימני זיהום כגון אדמומיות, רגישות או דלקת בעור, באף, בפה ובעיניים וברגליים.

אילוף

לאמן בורדר קולי הוא דומה לאופן שבו היית מאלף גזעי כלבים אחרים. עם זאת, הם גזע אנרגטי ואינטליגנטי ביותר, ולכן חשוב לעקוב אחר שיטות אילוף הכלבים הטובות ביותר כדי להשיג תוצאה רצויה. שקול את טיפים האימון הבאים:

1. תן להם הרבה פעילות גופנית. בגלל רמות האנרגיה הגבוהות ביותר שלהם, בורדר קולי צריכים לקבל הרבה גירוי פיזי ונפשי מדי יום, אחרת הם עלולים להיות חסרי מנוחה. כדי לשמור על תשומת הלב של הכלב שלך במהלך אימונים, תן לו מספיק זמן לשחק ולהתרוצץ.


2. ערכו אימונים עקביים וקצרים. עדיף לעשות אימונים קצרים עבור הבורדר קולי שלך, אחרת תשומת הלב שלהם עלולה לנדוד. היצמד ללוח זמנים קבוע של אימונים של עשר עד עשרים דקות ועקוב אחר ההתקדמות של חברך הפרוותי לאורך הדרך כדי להבטיח שאתה מגיע לאבני הדרך הנחוצות.


3. חשוף אותם היטב. כאשר גור הבורדר קולי שלך צעיר, חשפו אותו לאנשים ולמצבים שונים. סוג זה של חשיפה חברתית בגיל צעיר יעודד אותם לבצע את הפקודות שלך במקומות צפופים.


4. התחל להתאמן מיד. בורדר קולי הם כלבים אינטליגנטים שיגיבו לאילוף מגיל צעיר מאוד. התחל ללמד את הגור שלך פקודות אימון בסיסיות בגיל שלושה עד ארבעה חודשים.


5. השתמשו בפינוקים. כמו כלבים אחרים, בורדר קולי מגיבים היטב לחיזוק חיובי במהלך האימון. תגמל את הצ’יפס הפרוותי שלך

תזונה

ספק לכלב הבוגר שלך 1.5 עד 2 כוסות מזון יבש ואיכותי מדי יום, מחולקים לשתי ארוחות נפרדות.

זכור שהכמות הספציפית שהכלב שלך דורש תלויה בגורמים כמו גודל, גיל, מבנה גוף, חילוף חומרים ורמת פעילות. לכלבים, בדומה לאנשים, יש צרכים תזונתיים אישיים שיכולים להשתנות מאוד.

פוסטים נוספים

ענבים לכלבים- אסור

מותר לתת ענבים לכלבים?

מותר לתת גמבה לכלבים? אם אתה אוהב לאכול גמבות- טריות או מבושלות- אולי אתה תוהה אם אתה יכול לחלוק אותם עם חברך הכלב.,כן, כלבים יכולים

קרא עוד »
גמבה לכלבים מאמר

מותר לתת גמבה לכלבים?

מותר לתת גמבה לכלבים? אם אתה אוהב לאכול גמבות- טריות או מבושלות- אולי אתה תוהה אם אתה יכול לחלוק אותם עם חברך הכלב.,כן, כלבים יכולים

קרא עוד »