לברדודל

לברדודל כלב

ארץ מקור

אוסטרליה

משקל ממוצע

22 – 34 ק”ג

גובה ממוצע

55 – 60 ס”מ

רמת אנרגיה

בינונית – גבוהה

תוחלת חיים

10-14 שנים

משפחה

היברידי

 הגזעים המרכיבים את הלברדודל הם הלברדור רטריבר והפודל הסטנדרטי (או לפעמים הפודל הננסי). הוא כלב משפחה מצוין שלעתים קרובות מחופש ע”י אנשים הסובלים מאלרגיות בגלל הנשירה המינימלית שלהם.

הלברדודל הפופולרי תמיד ניתן לאילוף, ובניגוד לכלבים מסוימים, מתאים לבעלים של כלבים בפעם הראשונה.

מראה חיצוני

מאפייני הלברדודל, כולל המראה שלהם, מושפעים מהדור שלהם. לדוגמה,  שלושה דורות של לברדודלים: F1 (חצי לברדור, חצי פודל), F1b (75 אחוז פודל, 25 אחוז מעבדה) ו-F2 (87 אחוז פודל, 13 אחוז מעבדה).

ללברדודל F1, בהיותם חצי לברדור, יהיה שיער ארוך יותר וגלי ועדיין יישמט. מצד שני, ה-F1bs וה-F2s מתאפיינים בשיער דמוי פודל יותר צמוד, מתולתל ובאופן כללי לא נושר. הדורות האחרונים האלה דומים לרוב לדובונים מקסימים כשהם גורים.

בעוד שהלברדודלים נחשבים לעתים קרובות להיפואלרגניים, חשוב לציין שאף כלב אינו נטול אלרגנים לחלוטין. עם זאת, עבור אנשים עם אלרגיות, דורות F1b ו-F2 הם בדרך כלל בחירה טובה יותר. מומלץ שאנשים עם אלרגיות מבלים זמן עם הגור הפוטנציאלי שלהם לפני אימוץ, שכן חומרת האלרגיות יכולה להשתנות בין אנשים.

לברדודלים סטנדרטיים בדרך כלל שוקלים בין 22 ל-34 ק”ג, כאשר הנקבות קטנות יותר מעמיתיהם הזכרים. הם עומדים בגובה ממוצע של כ-55 עד 60 ס”מ.

מבחינת צבעים, לברדודל מגיעים במגוון רחב, כולל שחור, לבן, שמנת, אדום, שוקולד, או שילובים שונים של גוונים אלה. כמו קרובי משפחתם הפודל,  דורשים הברשה קבועה כדי לשמור על הפרווה שלהם.

היסטוריה

וולי קונרון, אוסטרלי, מוכר כיוצר העכשווי של הלברדודל, שהיה חלוץ הגזע בסוף שנות ה-80. כוונתו הייתה לפתח כלב נחייה שיהיה גם היפואלרגני, המושג על ידי הכלאה של לברדור רטריבר עם פודל סטנדרטי.

אין ספק, מאמציו נשאו פרי, והובילו לפיצוץ בפופולריות של הגזע. ניתן לייחס עלייה זו בפופולריות לתערובת הייחודית של הלברדודל של מראה מושך, מזג ידידותי ונשירה מינימלית, שמושכת אנשים.

עם זאת, ראוי לציין שלמרות המוניטין של הלברדודל כבחירה אידיאלית לסובלים מאלרגיות, קונרון הביע חרטה על יצירתו. הוא מודאג מהתפשטותם של “כלבי מעצבים” והבעיות הנלוות, לרבות קיומן של מפעלי גורים ונוכחותם של מגדלים חסרי ניסיון או לא מעודכנים המנציחים בעיות גנטיות בדורות הבאים.

אישיות

ההתנהגות שלהם סביב אנשים, משפחות וילדים היא מקור להערצה רבה, גם בעת אינטראקציה עם ילדים שאולי אינם מנוסים בטיפול בכלבים.

הלברדודלים מפגינים חיבה טבעית לאנשים, מה שהופך אותם לבני לוויה מצוינים עבור אנשים מכל קבוצות הגיל. בנוסף, לברדודל ידועים ביכולתם להתקיים בהרמוניה עם חתולים. חלק מהכלבים הללו הפכו לכלבי טיפול, כשהם מציגים את ההתנהגות השלווה והחיבה הנדרשת לבקר בבתי ספר, בתי חולים ומרכזי שיקום, שם הם מספקים תמיכה פסיכולוגית ופיזיולוגית רבת ערך למטופלים ולאנשים הנזקקים. חלק מהלברדודלים מגשימים את ייעודם המקורי בכך שהם הופכים לכלבי שירות.

חשוב לציין שהלברדודלים אינם כלבים צייתניים; יש להם אישיות ייחודית ומלאת חיים. יום טיפוסי איתם מתואר לעתים קרובות כ”מבדר”. עם זאת, ניתן לטפל ביעילות בכל התנהגות שובבה באמצעות הכשרה, מכיוון שהלברדודלים לומדים במהירות.

 כלבים אלה מתבגרים בקצב מעט יותר איטי בהשוואה לעמיתיהם לברדור רטריבר. הם שומרים על אופי דמוי גור במשך כשנה וחצי לפני שהם נהיים אפילו יותר נעימים כלפי בני לוויתם האנושיים.

לברדודלים הם בדרך כלל שקטים, עם מינימום נביחות. עם זאת, רמות האנרגיה שלהם יכולות להשתנות בהתאם לדור שלהם. אלה עם שיעור גבוה יותר של גנים לברדור (F1s) נוטים להיות אנרגטיים יותר מאלה עם שושלת פודל גדולה יותר.

הלברדודלים משקפים לעתים קרובות את רמות האנרגיה של בעליהם, אך חיוני לזכור שהם צאצאים של כלבים ספורטיביים שנהנים להישאר פעילים. בין אם זה כרוך בטיולים ארוכים או עיסוק במשחקי חצר, הלברדודלים משגשגים בפעילויות

לברדודל

בריאות

לברדודל הם בחירה טובה לבעלי כלבים בפעם הראשונה, כי הם נוטים ליהנות מבריאות טובה יחסית לאורך 10-14 שנות חייהם. עם זאת, היותם זן של לברדור ופודלים פירושו שהם יכולים לרשת בעיות בריאותיות משני גזעי ההורים.

לדוגמה, הלברדורים מתמודדים לעתים קרובות עם בעיות כמו דיספלזיה של מפרק הירך והמרפק, שעלולות להשפיע גם על הלברדודל. בנוסף, הם עלולים להיתקל במיופתיות, מצבים המשפיעים על השרירים שלהם, וקריסה הנגרמת על ידי פעילות גופנית.

למי ששוקל לאמץ לברדודל, חשוב לתת עדיפות לבדיקות בריאותיות. מגדלים צריכים לערוך בדיקות DNA על הורי הגור כדי לזהות כל חריגה גנטית. באופן דומה, בדיקות ירכיים ומרפקים והסמכה  הם תנאים חיוניים.

אם מגדל פוטנציאלי לא מבצע את הבדיקות הללו או טוען שהן מיותרות, מומלץ לחפש מגדל אחר.

ראוי לציין שבעוד ללברדור יש מוניטין של אוכלים , לברדודל עשוי להיות קצת יותר סלקטיבי. שמירה על משקלם חשובה, מכיוון שהם עלולים לבצע אכילת יתר אם ניתנת להם ההזדמנות.

טיפוח

לברדודלים דורשים טיפוח וטיפול קבועים. הברישו את הפרווה שלהם פעם או פעמיים בשבוע, ושקול תספורת כל 6-8 שבועות לתחזוקה קלה. הרחצה צריכה להיות נדירה, מכיוון שבפרווה שלהם בדרך כלל אין ריח רע .

שימו עין על האוזניים כדי למנוע זיהומים – נקו וייבשו אותן לאחר שחייה והשתמשו מדי שבוע במנקה אוזניים מאוזן pH.

שמרו על היגיינת השיניים שלהם על ידי צחצוח שיניים 2-3 פעמים בשבוע או מדי יום לבריאות חניכיים אופטימלית ורעננות נשימה.

גזוז את הציפורניים שלהם כל 1-2 חודשים, וחפש עזרה מקצועית אם אינך בטוח לגבי התהליך.

אילוף

אילוף חשוב לכלב פעיל, חכם ועסוק זה. כיף לאמן אותם מכיוון ששני גזעי ההורים אינטליגנטים ואוהבים לעבוד עם הבעלים שלהם – אבל הם ילמדו הרגלים רעים מהר כמו הרגלים טובים, ולכן אימון מבוסס תגמול צריך להתחיל מוקדם ולהיות מתמשך. זהו גזע נהדר לספורט כלבים כגון זריזות או אפילו עבודה ככלבי מחמד, והם יאהבו שיש להם עבודה פעילה לעשות.

חשוב לאמן לברדודל ליהנות מטיפול וטיפוח (כיוון שהם יצטרכו הרבה ממנו) ולוותר בשמחה על כל פרסים שהם מעדיפים להחזיק בהם – תמיד תוך שימוש בשיטות חיוביות מבוססות תגמול.

תזונה

כלבים מגזעים גדולים, כמו גם בעלי תיאבון גדול, נהנים מאיזון שונה של חומרים מזינים כולל מינרלים וויטמינים בהשוואה לכלבים מגזעים קטנים יותר. לברדודלים כמו רוב הכלבים מגזעים גדולים יכולים להיות מועדים לנפיחות ולבעיות קיבה, אבל ארוחות קטנות יותר ותכופות יותר יכולות לעזור למזער את הסיכון הזה.

דיאטת הלברדודל צריכה להיות בעלת איזון נכון של כל קבוצות התזונה העיקריות כולל אספקה מתמדת של מים מתוקים. חשוב לנהל תנאי גוף סדירים כדי להבטיח שתשמור על הכלב שלך בכושר אידיאלי, וזכור להאכיל אותו לפחות פעמיים ביום ובהתאם להנחיות האכלת הכלב של האוכל המסוים שלו.

ענבים לכלבים- אסור

מותר לתת ענבים לכלבים?

מותר לתת גמבה לכלבים? אם אתה אוהב לאכול גמבות- טריות או מבושלות- אולי אתה תוהה אם אתה יכול לחלוק אותם עם חברך הכלב.,כן, כלבים יכולים

קרא עוד »
גמבה לכלבים מאמר

מותר לתת גמבה לכלבים?

מותר לתת גמבה לכלבים? אם אתה אוהב לאכול גמבות- טריות או מבושלות- אולי אתה תוהה אם אתה יכול לחלוק אותם עם חברך הכלב.,כן, כלבים יכולים

קרא עוד »